Overordnede skolepolitiske visioner
Vi har fuld tillid til og stor respekt for lærernes, pædagogernes og det samlede skole personales faglighed og passion for at skabe trygge rammer og den bedste udvikling for Egedals børn og for skolerne
Vi vil gøre det attraktivt at være lærer i Egedal igen
Vi vil arbejde for en decentraliseret skolestruktur på alle planer
Vi tror på skolernes egen kraft og evne til at være kulturbærende og bidrage til udvikling af det nære og omgivende samfund
Vi vil arbejde for, at kriterier for et succesfuldt skoleliv ikke måles alene på karakterer, men også på den personlige læring og dannelse
Vi vil, at klasse størrelsen skal være markant mindre for at muliggøre nærhed lærer og elev imellem og desuden sikre at inklusionsbørn kan rumme skoledagen
Vi vil, at børnene skal kunne rumme inklusion – der skal tænkes i tilpasset fysisk indretning og understøttende psykiske miljøer til inklusionsbørn
Vi vil, at lærerne skal uddannes, så de er klædt godt på til inklusionsopgaven
Vi vil gentænke inklusionsområdet – inklusion skal handle om børn og ikke tal. Vi vil derfor genstarte diskussionen om principperne for inklusion
Vi vil tilføre ressourcer til skoleområdet
Vi vil have et fuldstændigt stop for besparelser på skoleområdet
Konkrete skolepolitiske indsatser
Der skal være helt stop for nye besparelser på skoleområdet, og besparelserne på 12,3 mio. kr. vender vi os imod. Det arbejde der er igangsat omkring effektiviseringer på skoleområdet, skal omfatte en evaluering af strukturen med distriktsskoler
Klasse størrelse på max. 20 elever i stamklassen (klasselærer) med mulighed for tilrettelæggelse af tværfaglige undervisningstimer med varierede antal elever
Der skal arbejdes for et fair lønniveau for skolernes personale på linje med de omkringliggende kommuner
Vi vil arbejde for indgåelse af en lokalaftale
Reduktion af test- og dokumentationsbyrden. Skolerne skal stilles frit til at vælge/ fravælge tests, elevplaner/indhold af elevplaner og rapporteringer, der ikke er et lovkrav fra folketinget. Alle besparelser, der er et resultat af dette arbejde skal blive i skoleområdet og være til rådighed for skolerne i det daglige arbejde
Der ønskes afsat i alt 25 mio. kr. til skoleudvalget til investeringer i budgetåret 2019, der kan søges og iværksættes af de enkelte skoler. Investeringerne kan omfatte tværfaglige projekter og udstyr. Det er nødvendigt at igangsætte aktiviteter, der kan genskabe optimisme indefra i vores skolesystem. Også i vores skolesystem er der ildsjæle, der vil skabe optimisme omkring projekter de brænder for, hvis vi giver dem mulighed for det
Den enkelte skole skal have mulighed for selv at ansætte personale til praktiske opgaver for at synliggøre hver enkelt opgaves værdi for skolens hverdag for vores børn. Vi vil udfordre tesen om stordriftens reelle værdi
Vi vil bevare de små landsby skoler
Inklusionsområdet
Der skal gennemføres en massiv tidlig indsats, der, inden skolestart, kan udpege de børn, der har, eller muligvis vil få, behov for en særlig indsats. Dermed kan hjælpen planlægges, og det enkelte barn vil undgå forudsigelige nederlag. En tidlig indsats vil mindske det samlede ressourcebehov til det enkelte barn, set over hele skoleforløbet
Der skal være et helhedsbillede på barn, familie og skoleliv i f.t. børn med særlige behov
Forvaltningen af visitationsmetoderne skal udfordres. Vi vil her arbejde for at beslutningsgrundlag er mere etisk og menneskeligt baseret – og mindre økonomibestemt