Åbent brev til Byrådet i Egedal

Åbent brev til Byrådet i Egedal                                                             28.08.2017  

            - sendt til byrådsmedlemmer, lokalavis og bringes hermed til alle

 

Byrådet i Egedal har netop afholdt en Workshop med 120 deltagere med temaet “Hvordan får vi mest værdi ud af skolerne”.

Som udgangspunkt foreslår Byrådet en årlig besparelse på 12,3 mio. kr.. En konsulentrapport fra KORA, som Egedal kommune har betalt 244.000 kr. for, kommer frem til, at der er et potentiale i skolebudgettet for besparelser på 46 mio. kr., men vi møder ingen forældre, der er blevet overbevist om, at det er vejen til en god skole.

 

 

Vi har i Alternativet forsøgt at danne os et billede af vores skolesystem i dag gennem samtaler med lærere og forældre, samt gennemgået mange af de oplysninger, der er offentligt tilgængelige om Egedals skolevæsen.

 

Det har desværre givet os et billede af et skolesystem i alvorlig krise, fordi rigtig mange af Egedals erfarne lærere har forladt vore skoler, og Egedal ikke kan tiltrække nye, der har de kompetencer, skolevæsnet har brug for.

 

•    Alene i perioden 2013 til 2015 forlod sammenlagt 65% af vores lærere Egedals skoler

•    Egedal kommune har fået et dårligt omdømme i  lærerkredse, og erfarne undervisere søger ikke ansættelse i Egedal, hvorfor  rekrutteringsgrundlaget er indskrænket til nyuddannede lærere, samt undervisere uden en grundudannelse som lærer.

•    Vi hører hyppigt fra forældre, at nu har den eller de nye lærere, deres børn har fået, netop sagt op.

•    Der er konstant mange ubesatte stillinger, hvor undervisningen må dækkes af korttidsansatte vikarer.

•    Vi har en stigende andel af undervisere uden en grunduddanelse som lærer

 

Vi kan imidlertid ikke få øje på seriøse tiltag til, at få løst denne alvorlige og stigende mangel på erfarne undervisere, og vi frygter at mange af de besparelser, der foreslås, blot vil gøre problemet større.

 

Hvad er Byrådets baggrund for at tro på, at de igangsatte aktiviteter vil løse ovenstående problemer og give borgerne i Egedal et skolesystem, der drives af kompetente og motiverede lærere og ledere, og ikke blot er en kortsigtet løsning på Egedals økonomiske problemer??

 

Vi har i Alternativet forsøgt at identificere, hvad der for os er nogle af de væsentligste årsager til, at vores skolesystem er kommet i denne situation.

 

•    Kommunernes lockout af lærerne i april 2013 og den efterfølgende skolereform, skabte forståeligt nok store frustrationer hos landets lærere.

•    Egedal kommunes afvisning og efterfølgende langsommelighed til at indgå lokale aftaler om arbejdstidens opdeling og praktiske muligheder for lærernes forberedelse.

•    Den nye skolestruktur og den medfølgende topstyring blev af mange lærere oplevet som en væsentlig indskrænkning af muligheden for at anvende deres faglige kompetance og sunde fornuft

•    Når lærerne havde fagligt begrundede indvendinger mod udviklingen, så hørte de ofte, at nu måtte de holde op og se at komme videre, ellers var det måske bedre, hvis de fandt et andet job.

•    Egedal kommune tilbyder lærere en løn, der er ca. 2.500 kr. lavere om måneden, end hvad der er typisk for vore 8 nabokommuner, og denne forskel har været voksende siden 2009.

 

I Alternativet har vi gennemført en analyse, der ikke kun ser på omkostninger pr. elev, men også på en række kvalitetsparametre, for hver af de 10 kommuner i KORA’s sammenligningsgruppe, og denne analyse er vedlagt.

Denne analyse viser, at vi bliver sammenlignet med 9 meget forskellige kommuner, og vi mener at analysen rejser begrundet tvivl om, hvorvidt det er seriøst at konkludere, at der er et besparelsespotentiale på 46 mio. kr., ud fra et samlet gennemsnit af omkostningsniveauet i 9 så forskellige kommuner.

 

Faktuelle oplysninger om lønforhold og personaleomsætning er hentet fra Egedal kommunes egen rapport “Lønanalyse på lærerområdet i folkeskolen 2016”, der ligeledes er vedhæftet.

 

 

Med venlig hilsen

 

Bestyrelsen

Alternativet i Egedal

Dokumentation for høringssvar